keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Parasite - yllättävä ja monitasoinen jännäri


Etelä-Korea 2019, Gisaengchung.
Ohjaus: Bong Joon-Ho
Jännitys, draama, komedia
Rooleissa: Kang-ho Song, Woo-shik Choi, So-dam Park, Jung-Eun Lee, 
Hye-jin Jang, Sun-kyun Lee, Yeo-jeong Cho.
Suomen ensi-ilta 31.1.2020

Eteläkorealainen Parasite oli voittoisa muun muassa Cannesin elokuvajuhlilla ja on ehdolla kuudessa Oscar-kategoriassa, mukaan lukien paras elokuva ja paras vieraskielinen elokuva. Nyt tuo mustan huumorin sävyttämä jännityselokuva saa viimein myös Suomen ensi-iltansa. Itse näin tämän mestariteoksen onnekseni jo marraskuussa Night Visions -festivaaleilla, jossa se voitti yleisöpalkinnon.

Kehuja kerännyt Parasite on sosiaalinen satiiri, jossa seurataan kahden hyvin erilaisen perheen elämää. Köyhä, nelihenkinen Kimin perhe elää rähjäisessä kellariasunnossaan ja haaveilee paremmasta elämästä. Vähäisiä varojaan nelikko kartuttaa taittelemalla pizzalaatikoita ja tulevaisuus näyttää yhtä synkältä kuin kotikadulle suihkutettavat tuholaistorjuntamyrkyt. Perheen poika Ki-woo (Woo-sik Choi) saa kuitenkin ystävänsä kautta töitä rikkaan Parkin perheen yksityisopettajana. Parkien yläluokkaisen elämäntavan houkuttelemana Kimin perhe alkaa kutoa suunnitelmia, jotta koko perhe pääsisi elämään siivellä näiden sinisilmäisyyden huomattuaan. Kahden perheen kohtaamisesta seuraa arvaamaton tapahtumaketju, jonka myötä ei Kimien eikä Parkien elämä ole enää entisensä.

Eteläkorealaisohjaaja Joon-ho Bong on ohjannut aiemmin mainiot dystooppiset Snowpiercerin (2013) ja Netflix-elokuva Okjan (2017), jotka ottavat molemmat omalla tavallaan kantaa yhteiskunnallisiin ongelmiin ja ekokritiikkiin. Parasiten kohdalla kauas on jäänyt lähitulevaisuuteen sijoittuva dystopia, sillä tällä kertaa Joon-ho Bong keskittyy nyky-yhteiskunnan epätasa-arvoisuuteen. Parasitesta paistaa ohjaajansa intohimo elokuvantekemistä kohtaan.

Monitasoinen Parasite liikkuu jännityksen, draaman ja komedian välillä ja on ovela ja yllättävä alusta loppuun saakka. Juuri yllätyksellisyytensä vuoksi Parasite jos mikä on sellainen elokuva, josta ei halua tietää paljoa ennen sen näkemistä. Parasite on täynnä hitchcockmaista jännitystä sekä mustaa huumoria. Ajoittain käänteitä voi katsoa vain suu auki ihmetellen ja välillä naurunpurskahdusta ei voi pidätellä, sillä Parasite on täynnä oivaltavaa huumoria. Vaikka alkupuoli elokuvasta vaikuttaa hilpeän hupaisalta, ei elokuvaa voi suositella aivan herkimmille katsojille. Kuitenkin jos kestät esimerkiksi Jokerin, kestät hyvin myös Parasiten.

Parasiten juoni on hurja, ennalta-arvaamaton ja yllättävä, hahmot kiinnostavia ja miljöö herkullinen. Tarina keskittyy kuvaamaan satiirin keinoin yhteiskunnan epäkohtia. Omaperäisesti toteutettu elokuva etenee tasaisen kiinnostavasti ja yhä vain paranee edetessään. Huonoa sanottavaa Parasitesta on vaikea keksiä, mutta jos jotain on keksittävä, voi elokuvan loppu toimia osaa katsojista etäännyttävänä asiana, sillä elokuvan huipennus on jo paljon ennen loppua.


Monipolvinen tarina kulkee halki juonenkäänteidensä hallitusti kiitos taidokkaan ohjauksen ja käsikirjoituksen. Joon-Ho Bongin ja Jin-won Hanin käsikirjoitus on erinomainen; juonenkuljetus on taidokasta ja varsinkin henkilöiden väliset keskustelut tuntuvat luonnollisilta. Näyttelijäsuoritukset ovat halki elokuvan erinomaisia kuten myös henkilöohjaus. Erityisesti köyhän perheen nelikosta vastaavat näyttelevät erinomaisesti hahmoja, jotka vuorostaan näyttelevät rikkaalle perheelle muuta kuin oikeasti ovat.

Monesti luokkaeroja käsittelevissä elokuvissa rikkaat kuvataan pahiksina ja köyhät uhreina. Parasitessa on hienoa, että asia ei ole näin yksiselitteinen, kuten ei mikään muukaan elokuvan esittämä asia. Hyvän ja pahan välinen raja on häilyvä, sillä jokaisella henkilöhahmolla on inhimillisesti niin hyvät kuin huonotkin puolensa. Rikkaat ihmiset eivät ole täysin idiootteja tai pahoja.Katsojaa ohjataan ymmärtämään myös varakkaita Parkeja, vaikka tarina kerrotaan ovelan, köyhän perheen näkökulmasta. Elokuvan edetessä henkilöitä  pääsee vähitellen lähemmäs, kun heistä paljastuu koko ajan lisää asioita. Köyhän perheen on käytettävä oveluuttaan elämässä pärjätäkseen ja heille kontrastina näyttäytyy rikkaan perheen naiivius heidän totuttuansa etuoikeutettuun asemaansa ja helppoihin oloihin, jossa pienetkin asiat ovat suuria ongelmia.

Parasitessa on useita tasoja ja metaforia, joten kaikella esitetyllä on merkitys. Tarinassa on toistuvia motiiveja, kuten tuholaishyönteiset, vesi ja kivi, jotka toimivat ovelasti symboleina ja kerronnan keinona paljastaen hahmoista ja tapahtumista lisätasoja. Erityisesti tuholaisilla on oleellinen merkitys jo nimenkin tasolla. Kuvasymboliikkaa käytetään paljon esimerkiksi ylä- ja alasuunnassa. Köyhä Kimin perhe asuu kaupungin keskustassa, katutason alla samaan aikaan kun rikas Parkin perhe asuu korkeammalla, hienostoalueella, eivätkä Parkin perheen jäsenet katso koskaan alas. Myös vesi on tarinan keskeinen elementti: esimerkiksi Kimien koti tulvii samalla kun yläluokkainen perhe ihailee sateen kauneutta. Monet metaforat tukevat juuri kuvausta yhdestä Parasiten keskeisistä teemoista, luokkajaosta. On myös hienoa, että kaikkea ei selitetä auki, vaan jätetään sopivasti katsojan ymmärryksen varaan ja tällöin katsojalle tarjoutuu mahdollisuus oivaltamisen iloon.

Visuaalisesti Parasite on rikas, huoliteltu ja erinomaisesti kuvattu. Elokuva onnistuu samaan aikaan näyttämään sekä kliinisen kauniilta, että rupuisen nuhjuiselta, mikä toimii hyvin yhteiskuntaluokkien välisen kontrastin luomisessa. Tilaa käytetään erinomaisesti, sillä tapahtumat sijoittuvat suurelta osin yhteen asuntoon, jossa liikutaan jännittävällä tavalla piilotetun ja esilläolon välimaastossa. Samoin koko kaupungilla on merkityksensä, esimerkiksi Kimin perheen juostessa sateessa loputtomia rappusia yhä alemmas ja alemmas köyhien asuinalueelle.


Parasite on universaali ja ajankohtainen: elokuvalla on vahva yhteiskunnallinen terä ja sen yhteiskuntaluokan ja unelmoinnin teemat ovat yleismaailmallisia. Vaikka eteläkorealaisesta yhteiskunnasta ei tietäisi mitään, ovat elokuvan esittämät asiat täysin ymmärrettävissä ja samaistuttavissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti