Jackie Brown on Quentin
Tarantinon ohjaama rikostrilleri vuodelta 1997 ja kertoo lentoemännästä,
Jackiesta (Pam Grier) joka toimii kuriirina ase-ja huumekauppias Ordell
Robbielle (Samuel L. Jackson). Jackie jää kiinni poliiseille ja alkaa auttamaan
saamaan muut rikollisketjun jäsenet kiinni omaa kostoaan toteuttaakseen.
Kuten
Tarantinon elokuville yhteistä on, myös Jackie
Brownissa on hieman aikatasolla leikkimistä kerrottaessa, esimerkiksi
rahanvaihtamiskohtaus muistaakseni kolmeen kertaan eri henkilöhahmojen
näkökulmasta. Juoni etenee tätä ja muutamaa takaumakohtausta lukuun ottamatta
lähes lineaarisesti. Muista Tarantinon tavaramerkeistä täyttyy myös ajoittainen
pitkien otoksien käyttäminen sekä värikylläinen kuvaustyyli. En tosin huomannut
viittauksia vanhoihin elokuviin enkä tavallista pidempiä dialogeja, joita
Tarantinon elokuvissa tavallisesti on. Jackie
Brown poikkeaa muista myös sillä, että kerronta on hienovaraisempaa, eikä
väkivalta ole niin voimakasta ja tyyliteltyä.
Jackie Brownissa väkivalta on jätetty minimiin, ja vaikka useat henkilöt
tulevat elokuvassa ammutuksi, sitä ei näytetä graafisesti. Tämä on omasta
puolestani positiivisesti muista Tarantinon elokuvista poikkeava piirre, sillä
väkivalta ei ole miellyttävä asia edes elokuvissa. Väkivallan jäädessä
minimiin, elokuva on humaanimpi ja muut asiat, kuten henkilöhahmojen välit
tulevat esille tehokkaammin.
Henkilöhahmot
saavat enemmän tilaa väkivallan jäädessä minimiin, ja heidän välisensä
kanssakäyminen on realistisen oloista. Henkilöt kuitenkin jäävät melko
etäiseksi ja heistä muodostuu vain pintapuolinen kuva elokuvan keskittyessä
tarinankerrontaan ja juonenkuljetukseen. Henkilöhahmojen luonteet tulevat jotenkuten
käytöksensä kautta esille, mutta henkilöhistoriat kerrotaan vain muutamilla
sanoilla keskusteluja käydessä. Näyttelijät ovat erinomaisia ja sopivat
rooleihinsa. Erityisesti Samuel L. Jackson onnistuu epämiellyttävän ”pahiksen”
roolissa tuomaan hahmoon paljon myös huumoria ja Pam Grier on uskottava
Jackiena. Elokuvassa on paljon myös tunnettuja näyttelijöitä sivurooleissa,
jotka he hoitavat hienosti.
Tarantinolle
ominaisesti elokuvassa on paljon epädiegeettisiä tekstejä kertomassa kohtauksen
tapahtumapaikan. Nämä ovat osittain mielestäni hieman turhia, sillä ei
tapahtumakaupunki tai kaupunginosa ole aina niin oleellista tietää. Paikan
lisäksi muutaman kerran nimetään myös kohtaus, esimerkiksi ”rahanvaihto” ja ”rahanvaihto
(tällä kertaa oikeasti)”. Erikoinen, muusta elokuvasta poikkeava ratkaisu, on jaetun
ruudun käyttäminen kahden eri tapahtumapaikan ja eri henkilön kokemia
tapahtumia kuvatessa. Tällaiset tyylikeinot jakavat elokuvaa osiin ja
kiinnittävät huomion juonesta tyylillisiin asioihin.
Lopputulos
on tyylin ja musiikkimaailman osalta Tarantinolle ominaisen hiottu. Elokuvan
musiikkimaailma muistuttaa 70-luvusta ja sisältää paljon valmiita lauluja, eikä
elokuvaa varten sävellettyä musiikkia käsittääkseni ole juurikaan. Elokuvassa
on paljon diegeettistä musiikkia ja sellaista, jonka diegeettisyydestä ei voi
olla varma. Tavallisesti diegeettisen musiikin lähde on havaittavissa,
esimerkiksi levysoitin, autoradio tai televisio henkilöhahmojen kuunnellessa
niitä tai jopa tanssiessa musiikin tahtiin. Osassa kohtauksista kuuluu
musiikkia jonka diegeettisyydestä ei voi olla varma. Osan kohtausten musiikki voi
hyvin kuulua kohtauksen tilassa taustamusiikkina, vaikka sen lähde ei suoraan
ole nähtävillä.
Suurin
osa elokuvan kohtauksista on ilman musiikkia, keskittyen vain henkilöiden keskusteluun.
Puolestaan kohtausten siirtymissä on useimmiten musiikkia tunnelmaa luomassa ja
siirtymää tukemassa. Ajoittain epädiegeettinen musiikki myös heijastaa henkilöiden
tunteita ja ajatuksia. Esimerkiksi takauksenvälittäjän katsoessa vankilasta
poispääsevää Jackieta musiikki kuvastaa miehen ihastusta naista kohtaan. Samoja
musiikkiteemoja toistetaan useissa kohtauksissa yhtenäisyyden luomiseksi. Mukana
on esimerkiksi rento musiikkiteema, joka toistuu useassa kohtauksessa. Funk-tyylistä
musiikkia on synkissäkin, rikokseen liittyvissä kohtauksissa ristiriitaisuuden
tunnetta luomassa. Usein tämä musiikki on diegeettistä, esimerkiksi kuuluu
auton radiosta auton ollessa päällä ja jatkuu jälleen auton käynnistettäessä.
Olen
pitänyt Tarantinolta aiemmin näkemistäni elokuvista esimerkiksi Pulp Fictionista, Kill Bill-elokuvista, Kunniattomista
Paskiaisista ja Django Unchainedista.
Tämän myötä odotukseni Jackie Brownia
kohtaan olivat suhteellisen korkealla. Odotukseni eivät kuitenkaan täysin täyttyneet,
sillä Jackie Brown ei ole aivan
mukaansa tempaava elokuvakokemus. Henkilöhahmoista ei synny kovin syvällistä
kuvaa, elokuvan alkuasetelma ja juoni ovat suhteellisen yksinkertaiset ja
muutenkin elokuva tuntuu hieman tasapaksulta. Päähenkilöllä on orastava
romanssi takauksenvälittäjän kanssa, jonka myötä Tarantinon ote on muita
elokuviaan humaanimpi. Romanssijuonikuviota ei tuoda esille täysin edukseen,
koska kumpikaan osapuoli ei tee aloitetta ennen kuin vasta heidän teidensä
erotessaan elokuvan lopussa. Juoni olisi ehkä saanut puhtia, mikäli romanssi
olisi tuotu vahvemmin osaksi sitä.
Jackie Brownin
kerronnan tahti on rauhallinen, osittain tylsäksikin käyvä. Elokuvan hitaus ja
viipyilevyys tekee elokuvasta hieman tylsän, sillä tapahtumia ja toimintaa ei
ole kovin paljon. Vaikka odotukseni eivät täysin täyttyneet, eikä elokuva
temmannut minua mukaansa, on Jackie Brown
itselleni kuitenkin ihan katsomisen arvoinen. Ihailen elokuvan vahvaa
naispäähenkilöä ja onnistunutta musiikkimaailmaa sekä kuvaustyyliä
erikoisinekin ratkaisuineen. Myös erinomaiset näyttelijäsuoritukset kantavat
elokuvaa eteenpäin.
Tuomio elokuvalle: Tykkäsin paljon/ tykkäsin/ihan ok/meh/en tykännyt
Tuomio elokuvalle: Tykkäsin paljon/ tykkäsin/ihan ok/meh/en tykännyt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti