Genre: Musikaali, draama, romanttinen
Ensi-ilta: 13.1.2017 (Suomi)
Valmistusmaa: Yhdysvallat
Ohjaus: Damien Chazelle
Pääosissa: Emma Stone, Ryan Gosling, Rosemarie DeWitt,
J.K. Simmons, John Legend, Finn Wittrock
J.K. Simmons, John Legend, Finn Wittrock
Kesto: 2h 8 min
La La Land kertoo Miasta (Emma Stone) joka on
näyttelijänuraa tavoitteleva kahvilatyöntekijä sekä omasta jazz-klubista
unelmoivasta Sebastianista (Ryan Gosling), joka pyrkii ajamaan kuolemassa
olevan jazzin asiaa. Molemmat tekevät töitä unelmiensa eteen Los Angelesissa,
jonka on totuttu tuhoavan toiveet ja särkevän sydämet. Nämä kaksi persoonaa
kohtaavat enkelten kaupungin värikylläisessä sykkeessä ja maaginen
rakkaustarina saa sattumien kautta vähitellen alkunsa.
La La Land on yltiömäisen ihanan värikäs
elokuva: kaikki mekot ja vaatteet, Emma Stone ulkonäöltään ja näyttelyltään
sekä ihanat maisemat ja koko miljöö. Elokuva henkii ihanalla tavalla vanhan
elokuvamaailman tunnelmaa, fontteja ja Ryan Goslingin vaatteita myöten. Jo
näiden tekijöiden myötä elokuva on kuin minulle luotu, erityisesti
elokuvanostalgian myötä. Ihmettelin muuten elokuvan erikoista nimeä La La Landin julkaisun jälkeen, mutta se
aukesi minulle kun luin että kyseessä on Los Angelesiin sijoittuva musikaali.
Olin myös kuullut tämän olleen pettymys joillekin. Itselläni ei ollut La La Landia kohtaan ensikatselun aikaan
juuri mitään ennakkoasenteita enkä tiennyt siitä oikeastaan mitään. Sehän onkin
juuri parhain mahdollinen tilanne ennen elokuvan katsomista.
Musikaaleille tyypillisesti musiikki on elokuvan
kantavana voimana. La La Landissa
kohtaukset jossa ihmiset puhkeavat yhtäkkiä laulamaan ja tanssimaan eivät
ainakaan minulle olleet vaivaannuttavia kuten joskus musikaaleja katsoessa.
Musiikki on tarttuvaa ja mukanaan vievää; kappaleet soivat päässä pitkäänkin
elokuvan katsomisen jälkeen. Olenkin elokuvan katsomisen jälkeen kuunnellut
paljon elokuvan ihanaa soundtrackia.
Välillä elokuva kuitenkin käy tylsäksi,
ehkä keskivaiheilla kun on jonkinlainen suvantokohta. Onhan elokuva kuitenkin
reilu kaksi tuntia pituudeltaan, joten ei koko ajan voi olla menoa ja meininkiä.
Emma Stonen huiman ilmeikkäitä kasvoja ja kauriinsilmiä tosin voisi katsoa
vaikka miten pitkään tahansa, kuten myös Ryan Goslingin komeutta. Ajoittain
elokuva tuntuu pitkältä, sillä tapahtumia ei sinänsä loppujen lopuksi ole
mitenkään hirveästi. Itse asiassa tapahtumia on aikalailla kuten oikeassa
elämässä, tosin mielenkiintoisemmin esitettynä. Elämä on huomattavasti
mielenkiintoisemman oloista kun ihmiset pukeutuvat värikkäästi, puhkeavat
laulamaan ja tanssimaan spontaanisti, ynnä muuta.
Elokuvassa tietysti on jonkin verran
kliseisyyttä jo siinä että päähenkilöinä ovat näyttelijän urasta haaveileva
kahvilatyöntekijä ja muusikko, jonka ura kangertelee. Kliseet eivät ainakaan
minua häiritse, kuten ei myöskään se että tarkemmin mietittynä käsikirjoitus ei
ole mikään ihmeellinen. La La Land
kertoo kaikesta mitä jo tiedämme, ehkä se siksi juuri tuntuu niin läheiseltä ja
tutulta sympaattisella tavalla. Hollywoodin konventioita noudatetaan pirteällä
ja raikkaalla tavalla. La La Landin
perussanoma on ihanaa unelmiinsa uskomista, ja unelmathan toteutuvat kuten
elokuvissa aina. Teemana on kuitenkin myös nykyaikana ajankohtainen itse
tekeminen, yrittäjyys sekä yritteliäisyys ja se, että jos ei heti onnistu niin
uudelleen ja uudelleen yrittäminen. Unelmien tavoittelun ilot ja surut
käsitellään elokuvassa perinpohjaisesti.
La La Landia katsoessa on mukava bongailla viittauksia lukuisiin musikaaleihin ja elokuviin, kuten Singing In The Rain, Sweet Charity, Casablanca, Nuori kapinallinen, An American In Paris, Cherbourgin sateenvarjot, Hääkarkuri, Top Hat ja Funny Face. Mielenkiintoisia ovat myös CinemaScope-maininta alussa, Mian huoneen elokuvaviittaukset sekä kappaleittain etenevä rakenne, joka jäsentyy klassikkoelokuvafontilla kirjoitetuin vuodenaikatekstein. Koko La La Land tuntuu olevan kunnianosoitus sekä elokuvataiteelle että elokuvan ja musikaalin historialle. Elokuvassa on ihanaa surrealismia, erityisesti observatorio-kohtauksesta pidän. Siinä on ihanaa avaruusmaisemaa ja vaikka se on juonen kannalta epäoleellinen, aika silmäkarkkia se universumissa tanssiminen on. Myös silhuettikohtaukset ovat ihania ja klassisia.
La La Landin loppu on
mielestäni surumielisyydestään huolimatta aivan ihana; entä jos asiat
olisivatkin menneet toisin. Loppuratkaisusta tulee tosin mieleen Goslingin
aiempi elokuva, The Notebook, jossa
on samankaltainen juonenkäänne. Pikakelaus parin yhteiselämästä on toteutettu
kekseliäästi, vauhdikkaasti ja värikkäästi. Ehkä juuri tämän toteutustavan ja
viimeisten vaihdettujen hymyjen ansiosta minulle jäi elokuvasta todella hyvä
mieli, vaikka loppuratkaisu ei olekaan aivan toivomani kaltainen.
Elokuvasalista poistuessa oli olo kuin olisi katsonut juuri taide-elokuvan, ja
toivoi että kaikki olisi oikeastikin yhtä värikästä ja ihmiset puhkeaisivat
spontaanisti laulamaan ja tanssimaan.
Kaiken
kaikkiaan La La Land on ihana,
sympaattinen ja värikäs hyvänmielenelokuva erityisesti musikaalien ystäville.
Elokuvan kantavana voimana ovat rooleihinsa täysin istuvat Stone ja Gosling,
joiden välillä on sopiva henkilökemia sekä värikäs puvustus, miljöö ja ennen
kaikkea musiikki. Elokuvaan on vangittu kauniilla tavalla rakkauden ensihuuma,
se välittyy ihanasti pienten yksityiskohtien kautta. Itseeni vetosi erityisesti
käsien hidas kohtaaminen parin ollessa elokuvissa. Nämä kaikki yhdessä luovat La La Landin ihanan sympaattisen,
värikkään pirteän ja nostalgisen yleistunnelman. Tässä elokuvassa on tärkeintä
ennen kaikkea siitä välittyvä tunne, ei totuudenmukaisuus tai järki, ei
esimerkiksi käsikirjoituksen laatu tai päähenkilöiden ohkaisuus, joissa olisi
ollut toki parannettavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti